ŠPORTOM PROTI JARNEJ ÚNAVE

ŠPORTOM PROTI JARNEJ ÚNAVE

Apr.18.2018

Vedeli ste, že na pravidelnej báze dnes športuje asi štvrtina nášho obyvateľstva? Po zimnej stagnácii totiž prvé slnečné lúče vyženú do prírody k pohybu aj najväčších lenivcov.  Skúste si tipnúť, ktorý jarný rekreačný šport je najobľúbenejší?

Je to cyklistika. Táto je obľúbená vo všetkých vekových aj sociálnych skupinách.  Je výborným socializačným nástrojom, kedy partneri môžu tráviť spoločný čas. Keďže pri bicyklovaní je ťažisko väčšinou na sedle, je tento druh športu vhodný aj pre ľudí s nadváhou a pri problémoch s kĺbmi. Pri ťažkostiach s kolenami sa však majte na pozore. Posilňuje sa najmä vytrvalosť a svaly dolných končatín. Získate možnosť dostať sa na miesta, kam by vám to peši trvalo pridlho a môžete si so sedla užívať krásy prírody. Bicykel a sedlo musia byť vhodné presne pre vaše potreby a musia byť správne nastavené. Nechajte si poradiť v špecializovanej predajni. Správne sedlo optimálne rozloží vašu telesnú hmotnosť. Pri problémoch s chrbticou si riadidlá nastavte tak, aby ste sedeli len zľahka predklonený. Rámy športových bicyklov, kde je nutný hlbší predklon, zaťažujú chrbticu. V začiatkoch bicyklovania prepnite radšej na ľahší prevod, aby ste svaly a kĺby nepreťažili.

Plávanie

Plávanie sa hodí aj pre ľudí s nadváhou a problémami s kĺbmi. Pri problémoch s chrbticou je ideálna technika plávanie na chrbte. Plávanie je okrem iného vhodné na uvoľnenie a relax od každodenných povinností. Trénuje vytrvalosť a svaly na celom tele, predovšetkým paže a ramená. Odľahčuje chrbticu a kĺby. Ak s plávaním začínate, nedvíhajte pri plávaní technikou prsia hlavu z vody, pretože zbytočne zaťažíte krčné stavce. Ak nie ste si istý, či dobre ovládate plaveckú techniku, máte možnosť doučiť sa ju na plaveckom kurze. V ponuke sú pre všetky vekové kategórie.

 Beh/Chôdza

Ak sa chcete venovať behu, vaše nohy, chodidlá a kĺby by mali byť v poriadku. Pri silnej nadváhe, kĺbových problémoch, alebo pri ťažkostiach s chodidlami je vhodnejšia chôdza. Hodí sa aj pre samotárov, ktorí sú radi v prírode J

Posilňovanie

Posilňovanie je vhodné pre všetkých, ktorí si chcú posilniť a vybudovať svalstvo. Máte možnosť cielene si posilniť všetky svalové skupiny. Pôsobí proti vekom podmienenému ubúdaniu svalových vlákien a zlepšuje reguláciu metabolizmu. Automaticky tak spotrebujete viac kalórií, aj keď práve nič nerobíte. Špeciálne cvičenia pomáhajú pri problémoch s kĺbmi a chrbticou. Posilňovanie je optimálnym doplnkom k vytrvalostným športom.

Športový boom

Kým najtypickejším mužským  športom je hokej a futbal,  najtypickejšie ženské športy sú joga, aerobik, bedminton. K novodobým obľúbeným a zdraviu veľmi prospešným aktivitám v prírode patrí nordic walking, ktorý aktívne okrem nôh zapája aj horné končatiny. Pilates je považovaný nielen za populárne fitnes cvičenie, ale aj za výborný doplnok tréningov vrcholových športovcov, či účinnú formu rehabilitácie. Do tejto kategórie patria aj SM systém a Piati Tibeťania.

Ako sa zrelaxovať?

Jednotlivé pohybové aktivity však treba do denného života zapájať  postupne a nesmieme zabúdať na strečing a následnú relaxáciu. Po športe a námahe svalových partií je výborná infrasauna a masáže. Pomáha aj aromaterapia a natieranie namáhaného svalstva uvoľňujúcimi krémami. Z množstva dostupných si vyberte taký, ktorý zahrieva a postupne regeneruje vaše ubolené telo. Napríklad Vaxicum, ktoré je doslova wellnessom v kabelke, keďže obsahuje esenciálne oleje levandule, klinčeka, rozmarínu a obsahuje aj gáfor, ktorý má analgetický a protizápalový účinok, zmierňuje bolesť a zlepšuje prekrvenie v mieste bolesti.