UROBTE NIEČO PRE ZDRAVIE SVOJHO CHRBTA – VYSKÚŠAJTE JACOBSONOVU SVALOVÚ PROGRESÍVNU RELAXÁCIU

UROBTE NIEČO PRE ZDRAVIE SVOJHO CHRBTA – VYSKÚŠAJTE JACOBSONOVU SVALOVÚ PROGRESÍVNU RELAXÁCIU

Apr.25.2018

Americký lekár a fyziológ Edmund Jacobson sa už pred deväťdesiatimi rokmi postaral o to, že vďaka jeho progresívnej relaxačnej technike môžeme uľaviť našim svalom. Odhalil, že pokiaľ chce človek dopriať naozaj dôkladný relax svojmu telu a mysli, musí byť schopný uvoľniť kompletne celé kostrové svalstvo. Počas svojho výskumu prišiel na to, že stavy stresu a úzkosti vedú k sťahovaniu svalov a to sa následne môže prejaviť bolesťami chrbta, svalov i kĺbov. Cieľom jeho metódy progresívnej relaxácie je hlavne hlboké uvoľnenie svalov celého ľudského tela. Princíp je síce jednoduchý, avšak na docielenie želaného efektu je nutné si tento druh relaxácie najskôr poctivo nacvičiť.

Stres negatívne ovplyvňuje naše telo

Značkou moderného človeka je hlavne to, že sa snaží zvládnuť všetko naraz, dokonale a okamžite. Málokto ale takúto záťaž dokáže dlhodobo znášať, a tak sa na väčšine z nás začne postupne podpisovať stres. Pokiaľ sa k tomu pridajú aj rodinné, pracovné, či zdravotné problémy, to už je slušný základ na depresiu. Vystavujeme sa neustálemu psychickému napätiu, čo sa začne postupne podpisovať aj na našom zdraví. Jedným z prvých varovných signálov, ktoré naše telo vysiela, pokiaľ je dlhodobo vyčerpávané veľkým stresom, je práve napätie svalov. A tu by sme mali spozornieť.

Prebuďte svoju imunitu k životu

Pokiaľ stále váhate, či túto techniku relaxácie vyskúšať, myslite na to, že nejde len o psychický a fyzický odpočinok. Jacobsonova progresívna relaxácia totiž naviac podporuje funkciu imunitného systému, čo mnoho z nás ocení hlavne v období, keď sa virózy, chrípky, či iné ochorenia šíria rýchlosťou blesku. Naviac pomáha i v boji proti bolestiam hlavy a migrénam.

Skúste ju tiež v prípade ak trpíte na syndróm unavených očí, ak máte problémy so žalúdočnými vredmi, ak trpíte nespavosťou či nadmernou úzkosťou. Ideálny je nácvik pod dohľadom certifikovaného lektora.

Zvládnem to?

Výhodou Jacobsonovej progresívnej svalovej relaxácie je to, že ju môžeme uskutočniť kedykoľvek počas dňa. Myslite však na to, aby ste sa na ňu nevrhli skôr ako hodinu po jedle. Pokiaľ sa necítite dobre, ste nachladnutý alebo vám nie je dobre po psychickej stránke, radšej cvičenie odložte. Základom je vedomé, systematické stiahnutie svalov a ich následná relaxácia v postupne na seba nadväzujúcich krokoch a uvedomení si rozdielu medzi stavom pred (predchádzajúce napätie) a po (eliminácia napätia).

Najlepšia východzia pozícia je ležmo alebo v uvoľnenom sede. Ideálne je natiahnuť sa priamo na zemi alebo na tenkej karimatke. Dôležité je, aby ste neležali alebo nesedeli na mäkkej podložke, ako je posteľ či kreslo. Na cvičenie si zvoľte také miesto, kde vás nebude nikto rušiť a kde budete mať kľud a ticho. Malo by tam byť šero, príjemná teplota - ani zima, ani teplo a ideálne čerstvý vzduch, aby vás nerušili nepríjemné pocity. Tento spôsob relaxácie si vyžaduje čas a trpezlivosť. Nevzdávajte sa teda po prvých pokusoch! Celú dobu sa sústreďte na svoj dych. Mal by byť kľudný a postupne sa prehlbovať. Nádych by mal trvať v ideálnom prípade 5 sekúnd, výdych tiež. Mali by ste sa cítiť zrelaxovaný ako pred spánkom.

Sústreďte sa na tlkot svojho srdca, dýchajte nosom a myslite na to, aby ste nedýchali len do hrudníka, ale skôr do brucha. Ďalej sa snažte napínať a uvoľňovať jednotlivé svaly. V ideálnom prípade by napätie malo trvať päť sekúnd a uvoľnenie tiež, môžete ale kľudne začať na troch sekundách. Zo začiatku napínajte a uvoľňujte celé skupiny svalov. Postupne sa medzi nimi naučíte rozlišovať a budete cieliť na konkrétny sval. Pri napínaní a uvoľňovaní svalov postupujte od spodnej časti tela smerom nahor. Začnite teda s chodidlami a členkami, potom sa presuňte cez lýtka a stehná k bedrám a krížom. Následne smerujte svoju pozornosť na brucho a hrudník, ruky, ramená a krk, následne na tvár. Nakoniec uvoľnite celé svoje telo, na nič nemyslite a chvíľu odpočívajte. Na konci relaxácie začnite pomaly rozhýbavať prsty na rukách a nohách, otvorte oči a pomaly vstaňte.

Keď sa budete tejto technike svalovej relaxácie venovať pravidelne, váš chrbát určite zaplesá. Na celkové uvoľnenie a relaxáciu organizmu však príjemne pôsobia aj relaxačné krémy s obsahom byliniek. Odporúčame akékoľvek cvičenie zavŕšiť masážou, napríklad s použitím relaxačného krému Vaxicum. Vôňa levandule, rozmarínu, gáfru a klinčekov vám zaručene pomôže dosiahnuť stav uvoľnenia a prevonia nielen vaše telo ale aj vašu myseľ.

Viac informácií o relaxačnom kréme Vaxicum získate tu:

https://www.vaxicum.sk/?refresh=1#vaxicum