AKÁ JE PRAVDA O STRESE? TÝMTO MÝTOM NEVERTE

AKÁ JE PRAVDA O STRESE? TÝMTO MÝTOM NEVERTE

Sep.24.2018

Stres je nanešťastie každodennou súčasťou našich životov. Nevyhneme sa mu v pracovnom, ale ani v domácom prostredí, a preto je aj veľmi populárnou témou v článkoch a v médiách. Ako však odfiltrovať mýty o strese od faktov?

1. Stres je vyslovene zlý

Keď sa povie slovo stres, nič dobré nám na um nepríde a je to celkom prirodzené. O strese sa už popísalo mnoho a veľa pozitívneho to nebolo. Že je nebezpečný pre človeka, pre zdravie, pre spoločnosť... Stres však nemusí byť vyslovene zlý vo všetkých prípadoch. V malom množstve a zriedkavo môže byť dokonca pre človeka prospešný. Predstavte si napríklad, ako ste vystresovaní z pracovného pohovoru a nakoniec príde pozitívna informácia v podobe prijatia do zamestnania. Vtedy je eufória o to väčšia a aj pocit spokojnosti a šťastia. Samozrejme, že pravidelný stres vo veľkých množstvách je nebezpečný, no život bez akéhokoľvek stresu môže viesť k menšej produktivite.

2. Stres prežívajú všetci rovnako

Ďalšou veľkou lžou je, že stres zažívajú všetci a všetci ho aj prežívajú rovnako. Ale to, čo stresuje jedného človeka, nemusí byť stresujúce pre ďalšieho. Niekoho možno dostávajú do stresovej nálady účty, niekoho práca a niekoho rodina, pre niektorých ľudí však tieto životné udalosti stresujúce byť nemusia. Pamätajte, že stres prežívame takmer všetci, no vôbec nie rovnako.

3. Bez príznakov stres nemáme

Ani vy nepociťujete zvýšený tep, bolesti hlavy, motýliky v žalúdku pred dôležitou situáciou v živote? Potom možno patríte k tým ľuďom, ktorí sa povyšujú na jedincov zbavených stresu úplne. Ale to, že sa u vás neprejavujú príznaky stresu tak, ako

 u iných ľudí ešte neznamená, že ho nemáte. Možno sa len stres u vás prejavuje inak. Medzi bežné príznaky patrí aj dýchavičnosť, problém s koncentráciou, pocit, ale aj pocit bezmocnosti, únavy a chaosu.

4. Stres netreba liečiť

Stres sa skloňuje v súčasnej dobe každý deň, a preto mu neprikladáme takú dôležitosť, dokonca ho zvykneme ignorovať a považovať za normálny. A to je chyba, pretože ak stres prežívame pravidelne a v silných dávkach, potom ho treba liečiť. Mnoho ľudí zájde za odborníkom až vtedy, keď je naozaj zle a keď sa symptómy zhoršia na neznesiteľné a životu nebezpečné. Ak sa chcete chrániť pred vážnymi ochoreniami srdca či mozgu, potom je treba opakovanému stresu venovať pozornosť už v počiatkoch, napríklad aj keď vás opakovane pobolieva hlava, bolí žalúdok a pociťujete úzkosť.

5. So stresom sa nič nedá robiť

Posledný a najväčší mýtus o strese je, že jednoducho existuje, musíme sa s ním zmieriť a tolerovať ho. Nie je to pravda, so stresom sa niečo robiť dá a bojovať s ním je dokonca viac než nutné. A pritom je to tak jednoduché! Ako sa vyventilovať?

Cvičenie. Pravidelný pohyb je skvelý nástroj ako odbúrať stres. Stačí pol hodinka aktívneho pohybu denne.

Zdravá strava. Stres má často na svedomí nezdravý životný štýl. Snažte sa preto niečo zmeniť. Stravujte sa zdravšie, jedzte viac zeleniny, zdravých tukov a hlavne sa stravujte pravidelne. Dodržiavajte aj pravidelný pitný režim.

Odpočinok. Relax je v boji proti stresu naozaj nezameniteľný vojak. Doprajte si raz za týždeň či dva masáž, hodinu jogy, spite aspoň 7 hodín denne a občas zavrite oči a praktizujte hlboké dýchanie. Na zahodenie nie je ani štvrť hodinka meditácie denne či aromaterapia, napríklad v podobe účinnej kombinácie gáfru a éterických olejov z rozmarínu, levandule a klinčeka, ktorú nájdete v našom relaxačnom kréme.