NADŠENCI ŠPORTU, POZOR: VŠETKO, ČO MUSÍTE VEDIEŤ O SVALOVICI

NADŠENCI ŠPORTU, POZOR: VŠETKO, ČO MUSÍTE VEDIEŤ O SVALOVICI

Sep.24.2018

Svalovicu zažil aspoň raz v živote azda každý človek. Svalová horúčka nás zväčša prepadne vtedy, keď to s cvičením, behaním a všeobecne športovaním troška preženieme, alebo sme sa pustili do „olympijských“ výkonov po dlhej atletickej nečinnosti. Akokoľvek ste sa k bolesti svalov dostali, prečítajte si o nej viac. Na konci blogu vám prezradíme aj čo na ňu zaberá.

Dostaví sa na druhý deň

O svalovici môžeme hovoriť aj ako o takom zákerákovi. Prečo? Pretože ak udrie, tak si dá poriadne načas a nedostaví sa ihneď po premotivovanom cvičení, ale zväčša až na druhý či tretí deň. Keď si teda už-už myslíte, že ste aktivitu zvládli aj bez tohto nepríjemného následku, zaskočí vás nečakane a v plnej sile, keď to najmenej očakávate. Dobrá správa je, že ak sa svalová horúčka dostavila, museli ste pri pohybe spraviť niečo dobre a urobili ste niečo dobré pre svoju kondičku aj telo všeobecne.

Trhlinky, ktoré bolia

O svalovici sa už toho popísalo mnoho a najznámejšou verziou je, že ju spôsobuje hromadenie kyseliny mliečnej. Na tú zabudnite. Svalovú horúčku spôsobujú mikrotrhlinky vo svalových vláknach, ktoré spôsobujú bežný zápal a následnej opuch. Táto nelichotivá kombinácia nás prirodzene bolí, čo vnímame ako moment, kedy sa ráno nevieme postaviť z postele, alebo nám cez deň robí problém vyjsť obyčajné schody.

Oddych ju nevylieči

Väčšinou, keď schytáme svalovicu, slúži to ako výhovorka dať si niekoľko dní od pohybových aktivít pauzu. Veď musím svalom dopriať regeneráciu, nie? Regeneráciu áno, nič nerobenie však nie. Platí, že po dobrom tréningu by ste sa mali aj poriadne vyspať a načerpať nové sily. Úplne však pohyb vyradiť nie je odpoveď. Zvoľte skôr aktívny odpočinok, čo je v podstate všetko, len nie leňošenie v posteli či na gauči. Choďte sa prejsť, zaplávajte si alebo poriadne poupratujte či pokopte záhradku. Je to na vás a každý pohyb sa počíta.

Pomáha teplo

V prípade silnej svalovice sa musíte pripraviť na to, že niekoľko dní vás zrejme potrápi. Dobrou správou je, že zväčša zmizne tak od dvoch do štyroch dní. Čo robiť dovtedy, aby sme ju zmiernili či zahnali skôr? Na svalovú horúčku najlepšie zaberá teplo a chlad, alebo kombinácia oboch. Aby ste zmiernili zápal vlákien, priložte si na miesta postihnuté svalovicou chladivé predmety, napríklad mäso z mrazničky či vrecko hrachu. Teplo naopak napomáha k uvoľneniu stuhnutého svalstva, preto sa odporúča vliezť pod teplú sprchu, ísť do sauny alebo využiť krémy s hrejivou schopnosťou.